FANDOM

Elna Pettersen
Biografi
Fullt navn

Elna Dorothea Isabella Raklerud Svendsen Pettersen

Født

1929

Jobb

Husmor

Familie
Ektefelle

Herr Svendsen (første ektemann) (død)
Henry (andre ektemann)

Øvrig familie

Nils (sønn)

Ole, Dole og Doffen (barnebarn)
Lille-Elna (barnebarn)
Trine (svigerdatter)

Serieinformasjon
Første opptreden

S01E06

Siste opptreden

S08E13 (ordinære opptreden)
SxxExx - Tusenårsfesten (spesial)

Grunn

Flyttet til Spania med Henry

.

Elna Dorothea Isabella Raklerud Svendsen (senere Pettersen) er en de faste gjestefigurene i Mot i Brøstet. Hun ble først introdusert i episoden "Mødrevisitten" fra sesong 1 som moren til Nils, da hun kom for å passe på Nils da han var syk, og var etter den episoden et fast innslag i mer enn 80 episoder. Hun fungerte som seriens comic relief gjennom alle åtte sesongene.

Elna ble født i enten 1929 eller 1936 (ulike tidspunkt blir oppgitt) og giftet seg relativt ung med Wilhelm Svendsen. De møttes da hun så han spille Defilermarsjen med notene opp ned i et 17-mai tog. De fikk senere sønnen Nils, og giftet seg samtidig som han ble døpt. Elna ble enke etter at Wilhelm døde av matforgiftning.

Hun er en veldig alvorlig dame, som tror det verste om alt. Hun kan være sur og gretten, men så fort hun får i seg litt likør, blir hun glad og vill, og veldig forelsket i Henry.

Hun hadde fra starten av et komisk elsk-hat forhold til Karl og Henry, da de stadig var i tottene på hverandre. Til tross for dette ble Elna og Henry etterhvert et par, og i seriefinalen "Og de levde lykkelig" giftet de seg endelig. Denne episoden er også den eneste gangen i løpet av serien av karakterens fulle navn blir gitt.

Tilfeldig wiki