FANDOM

Karl_den_tredje_699550i.jpg
Karl Reverud
Biografi
Fullt navn

Karl Reverud

Født

19. oktober 1948

Jobb

Økonom, direktør i K-consult.

Familie
Ektefelle

Eva (eks-kone)
Målfrid (tidligere samboer)
Agnes (kone)

Øvrig familie

Vigdis (søster)
Fru Reverud (mor)
Sigbart Reverud (Far)

Serieinformasjon
Første opptreden

S01E01 - Forfremmelsen

.
Karl Reverud er en av hovedpersonene i Mot i Brøstet, og hovedperson i oppfølgerene Karl & Co og Karl III. Karl spilles av Nils Vogt.

Før serien Rediger

Lite er kjent om Karls barndom og tidlige liv, annet enn at han ble født den 19. oktober 1948 og gikk på Valseløkka skole, hvor han var med å mobbe den lille gutten "Musa", som senere ble revisor for nettopp Karl, uten at Karl visste hvem det var. I løpet av hans ungdom ble foreldrene hans skilt da faren hans var noe løs i strikken, noe som førte til at moren forlot han, og etter at barna Karl og Vigdis ble voksne flyttet hun til USA.

På et eller annet tidspunkt møtte han Eva, som han senere giftet seg og flyttet sammen med. Omtrent ti år før serien startet, fikk Karl jobben som økonom i et stort konsern, og han gikk i lengre tid å ventet på en forfremmelse, mens kona gikk hjemme og brukte opp alle pengene hans, mens hun var utro med de fleste menn i nabolaget.

Mot i BrøstetRediger

I første episode av Mot i Brøstet, Forfremmelsen, tror Karl at han endelig skal få forfremmelsen han har drømt om, men det viser seg at han tvert i mot blir sagt opp som en del av større nedskjæringer, i det som hans sjef, Gundersen, beskriver som "den raskeste avgjørelsen styret noensinne har tatt". Dette fører snart til at kona hans, Eva, som tilsynelatende var gift med han for pengene, forlater han og flytter ut. Selv blir han boende i huset sammen med Nils og Henry, og senere Målfrid. Ikke lenge etter at han mistet jobben startet han opp sitt eget konsulentfirma, K-Consult, som han drev i en årrekke. Karl var ikke enslig lenge, og møtte ikke lenge etter skilsmissen en sykesøster ved navn Målfrid, som han senere innledet et forhold til. Hun flyttet inn til Karl i sesong 4, og ble boende der frem til hun flyttet til Afrika etter at serien endte. Deretter la Karl huset sitt ut for salg.

Karl & Co og Karl IIIRediger

I starten av "Karl & Co" selger Karl til slutt huset sitt, Bjerkeveien 12, og flytter inn i ny toppleilighet i byen. Han blir fort kjent med de andre i bygget: Ulf, Smestad og Fru Frantzen, og blir gjenforent med sin søster Vigdis. Karl driver fortsatt konsulentfirmaet sitt, K-Consult, som går bedre enn noen gang, selv om Karl selv setter firmaets rykte og renomè mye høyere enn virkeligheten. Dette fører selvsagt til at Karl ofte blir satt i situasjoner han ikke har kontroll på og må ro seg utav.

Hva som skjedde etter at Karl&Co tok slutt er uvisst, annet enn at han på et eller annet punkt giftet seg med sin andre kone, Agnes, og at de deretter flyttet til hennes herregård, etter at han ble millionær på svenskehandel.

KjennetegnRediger

Karl er kjent for sin korte lunte og hissige gemytt, spesielt ovenfor Nils og senere Ulf. Han er veldig arrogant og stormannsgal, og er ikke redd for å glofisere sin fortid og sine evner for å imponere både venner og andre. Han er også glad i penger, og hopper ofte på raske planer til rikdom, helst på bekostning av andres arbeid og tjenester.

Til tross for sin store fremtreden er Karl en "pyse", og er blant annet livredd for mus og rotter.

Tilfeldig wiki