FANDOM

Tusenårsfesten er en dobbelepisode/film fra 1999 der karakterene fra Mot i Brøstet og Karl & Co er med. Filmen var den første og eneste gangen figurene fra de to seriene ble slått sammen.

Alle de sentrale figurene fra begge serier er med, med unntak av Trine, ettersom Hilde Lyrån var opptatt med andre prosjekter under innspillingen.

Handling Rediger

Kronologisk sett foregår handlingen parallellt med de første fire episodene i sesong 3 av Karl&Co.Rediger

Mens gården forbereder seg på det nye årtusenet er Ulf i full gang med å planlegge den store nyttårsfesten sammen med Karl. Motvillig blir de enig om å ha festen hos Karl, uten særlig iver fra verten.

Samtidig har Ulf oppdaget at søpleskuret til gården er infestert med rotter og må rives, så han og Karl blir enig om å kontakte en rivningsekspert. Ikke lenge etter går det opp for Karl at det er Nils som er innleide rivningseksperten, og snart blir ideen født; hva med å invitere alle sammen til nyttårsfeiring hos Karl? 

Snart er alle samlet igjen. Nils tar med seg barna sine, Henry og Elna kommer med fly, etter noe trøbbel, fra Spania, mens Målfrid kommer med sin nye, sør-afrikanske forlovede.

Versjonsforskjeller Rediger

Det finnes to versjoner av episoden, den originale 1999-versjonen som ble sluppet på VHS, og en ny versjon som ble redigert ned til to 24-minutters episoder for visning på TV. Det er denne siste versjonen som er utgitt på DVD. Ettersom den originale VHS-versjonen er hele 11 minutter lengre er den blitt svært ettertraktet på FINN.no og andre  bruktbutikker.

Det er flere forskjeller på versjonene, blant annet:

  • Scenen med Målfrid og Malcolm er sterkt kortet ned i DVD/TV-versjonen. Dialogen mellom Karl og Vigdis om mobiltelefonen hennes er også kortet veldig ned, med store deler fjernet.
  • Alle referanser og henvisninger til Torstein er fjernet i TV-versjonen.
  • En del av festen er kortet ned i TV-versjonen.

Tilfeldig wiki